» مقالات طراحی سایت » طراحی سایت استاتیک بهترین گزینه برای سایت با محتوای ثابت
مقالات طراحی سایت

طراحی سایت استاتیک بهترین گزینه برای سایت با محتوای ثابت

فروردین 19, 1402 0

طراحی سایت استاتیک ساده‌ترین راه برای کسب و کارها و افرادی است که می‌خواهند درباره خود یا کسب و کار خود اطلاعاتی را در فضای مجازی و اینترنت منتشر کنند. البته این نوع از طراحی سایت عملکرد نسبتا محدودی دارد و به طور مرتب و اتوماتیک قابلیت به‌روزرسانی محتوا در این سایت وجود ندارد. در این مقاله بیشتر با ساختار و روش راه‌اندازی این نوع سایت‌ها آشنا می‌شویم.

سایت استاتیک چیست؟

وب‌سایت ایستا یک سایت با محتوای ثابت است که توسط هر بازدیدکننده‌ای بدون توجه به اینکه از چه نوع مرورگری استفاده می‌کند، به یک شکل قابل مشاهده هستند. صفحات سایت‌های استاتیک با استفاده از HTML ، CSS  یا جاوا اسکریپت ساخته می‌شوند؛ به این معنی که هر صفحه به عنوان یک فایل HTML جداگانه از طریق یک سرور ذخیره می‌گردد.

هنگامی که کاربر از یک وب‌سایت استاتیک بازدید می‌کند، مرورگر وب او از سرور درخواست می‌نماید تا فایل HTML را برای یک صفحه خاص، مانند صفحه اصلی، نمایش دهد. محتوای یک سایت ایستا تغییر نمی‌کند مگر اینکه مدیر وب سایت به صورت دستی آن را از طریق فایل HTML  صفحه ویرایش و به روزرسانی نماید.

تفاوت بین وب‌سایت‌های ایستا و پویا در این است که یک سایت پویا بر اساس ورودی‌های کاربر، محتوایی را تولید می‌کند که در هر صفحه در وب‌سایت تغییر می‌کند. وب‌سایت‌های استاتیک معمولی شامل سایت‌های نمونه کارها، سایت‌های بروشور، صفحات فرود و سایر اطلاعات یا سایت‌های فقط خواندنی هستند.

برای “طراحی سایت در اصفهان” و “سئو سایت در اصفهان” با ما در ارتباط باشید.

مزایای طراحی سایت استاتیک

طراحی سایت استاتیک علاوه بر سادگی ساخت می‌تواند مزایای دیگری را داشته باشد. در مواقعی که نیازی به آپدیت منظم محتوای سایت نیست و این محتوا ثابت است بهترین گزینه ایجاد سایت استاتیک است. این سایت‌ها بسیار مورد توجه گوگل هستند و محتوایی را ارائه می‌دهند که کاربر آن را جستجو می‌کند. در طراحی وبسایت ایستا تغییرات ساده به سرعت انجام می‌شوند و از لحاظ اقتصادی مقرون به‌صرفه هستند. از دیگر مزایای سایت استاتیک می‌توان به میزبانی ارزان، امنیت بالا و ساخت سایتی عالی تنها با استفاده HTML، CSS  و جاوا اسکریپت بدون نیاز به دانش حرفه‌ای برنامه‌نویسی اشاره کرد.

پیش‌نیازهای ساخت یک سایت

زبان‌های اساسی و پایه‌ای برای طراحی هر نوع سایتی HTML، CSS  و جاوا اسکریپت هستند.

HTML، CSS  و جاوا اسکریپت زبان‌های اساسی برای ساخت هر وب سایتی هستند. ساختار سایت با HTML ایجاد می‌شود؛ بنابراین برای طراحی سایت استاتیک یا طراحی سایت داینامیک اولین ابزار یادگیری HTML است که به عنوان زبان نشانه‌گذاری استاندارد برای ایجاد صفحات وب شناخته می‌شود. با استفاده از CSS می‌توان به ساختار سایت استایل داد؛ با یادگیری CSS تنظیم طرح‌بندی صفحه وب با رنگ‌ها، فونت‌ها و موارد دیگر امکان‌پذیر است. با یادگیری جاوا اسکریپت می‌توان از این زبان برای ایجاد صفحات سایت داینامیک و تعامل با کاربران استفاده کرد.

چگونه یک سایت استاتیک بسازیم؟

برای طراحی سایت استاتیک باید چهار مرحله زیر را به ترتیب انجام داد.

  1. انتخاب یک قالب سایت
  2. اضافه کردن صفحات وب
  3. انتخاب و خرید یک دامنه
  4. انتشار محتوای تولید شده

روش‌های طراحی سایت استاتیک

بدون داشتن مهارت‌های فنی و برنامه‌ نویسی می‌توان یک سایت استاتیک طراحی کرد. در اینجا سه روش متداول برای ساخت یک وب سایت استاتیک آورده شده است.

  1. کد نویسی دستی:  اگر کار با HTML، CSS  و جاوا اسکریپت بلد باشید می‌توانید به صورت دستی یک سایت استاتیک طراحی کنید. در این روش امکان طراحی و کنترل عملکرد سایت به طور کامل توسط شما وجود دارد؛ ولی این روش نیاز به زمان زیادی دارد.

۲٫تولیدکننده سایت استاتیک:  در این روش می‌توان از ابزارهایی جهت تبدیل محتوای منبع به فایل‌های HTML  ایستا برای ایجاد و مدیریت ساده سایت استفاده کرد و در مرحله بعد فایل‌های اضافی را تولید و جای مناسب قرار داد.

۳٫سازنده وب سایت: ساده‌ترین راه برای طراحی سایت ایستا، استفاده از یک پلتفرم ساخت وب‌سایت بدون کد است. این پلتفرم‌ها مثل المنتور می‌تواند قالب‌های وب سایت و ابزارهای کشیدن و رها کردن را ارائه دهد که به حداقل مهارت فنی نیاز دارد.

طراحی سایت استاتیک

ویژگی‌های یک وب‌سایت ثابت

بیشتر سایت‌هایی که به صورت استاتیک طراحی می‌شوند دارای ویژگی‌های زیر هستند. همین ویژگی‌ها سبب شده این سایت‌ها به راحتی و توسط هر فردی ساخته شوند.

  • ناوبری ساده: وب سایت‌های ثابت معمولاً از طریق یک منو یا لیست به صفحات وب مختلف متصل می‌شوند، بنابراین کاربران می‌توانند به راحتی اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنند.
  • محتوای ثابت: در سایت استاتیک محتوای ثابت وب‌سایت تغییر نمی‌کند مگر اینکه مدیر آن را به‌صورت دستی به‌روزرسانی کند و کاربران هر بار که از آن بازدید می‌کنند، محتوای یکسانی را مشاهده می‌کنند.
  • تعامل محدود: در طراحی سایت استاتیک کاربران نمی‌توانند با محتوای سایت تعامل داشته باشند. همچنین این سایت‌ها جذابیت کمتری داشته و تجربه کاربری قابل اعتمادی ارائه می‌دهند.
  • طراحی ریسپانسیو: بسیاری از صاحبان کسب و کارها وب سایت‌های استاتیک را به صورت واکنش‌گرا طراحی می‌کنند. در این صورت صفحات آن‌ها با اندازه‌های مختلف صفحه نمایش سازگار می‌شوند و تجربه کاربری خوبی را برای همه دستگاه‌ها فراهم می‌کنند.

جمع‌بندی

یک سایت استاتیک دارای محتوای ثابت است و برای ساخت آن نیازی به فراگیری دانش برنامه‌ نویسی نیست و هر شخصی با داشتن مهارت و اطلاعات اندک در مورد طراحی سایت می‌تواند این نوع سایت را راه‌اندازی کند. همان‌طور که گفتیم سایت استاتیک از ساده‌ترین انواع سایت است که با استفاده از زبان‌های نشانه‌گذاری HTML و CSS و جاوا اسکریپت ساخته می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *