» مقالات سئو » آشنایی با خطاهای سری 500، رمزگشایی آن‌ها و تاثیر بی چون و چرایشان بر سئو سایت
آشنایی با خطاهای سری 500 و تاثیر آن‌ها بر سئو سایت
مقالات سئو

آشنایی با خطاهای سری 500، رمزگشایی آن‌ها و تاثیر بی چون و چرایشان بر سئو سایت

اسفند 23, 1402 0

یکی از مهم‌ترین مباحث سئوی سایت که متاسفانه در دنیای امروز آنگونه که باید و شاید مورد توجه قرار نمی‌گیرد، خطاهای سری 500 است. بی‌شک بارها و بارها با خطاهای سری 500 در پنجره وب مواجه شده‌اید و از دیدن این پیام‌های مزاحم، آن هم در هنگام یافتن یک مطلب مهم به هم ریخته‌اید. بدون آن که بدانید این خطاها چگونه خطاهایی هستید و به چه صورت رمزگشایی می‌شوند. درست است؟! اگر با این خطاها، شیوه رمزگشایی آن‌ها و تاثیر باورنکردنی‌شان بر سئوی سایت آشنایی ندارید، جای خوبی آمده اید. این جا بهشت شما و این مطلب مختص شماست. تا پایان با آرادیما؛ برترین تیم طراحی سایت در اصفهان و کاربلدترین تیم سئو سایت در اصفهان همراه باشید!

آنچه در این مطلب می‌خوانید

خطاهای سری 500 چگونه خطاهایی هستند؟

شما می‌توانید خطاهای سری 500 را به عنوان سیگنال‌های SOS در نظر بگیرید. حتما می‌پرسید سیگنال‌های SOS دیگر چه سیگنال‌هایی هستند؟!

جالب و در عین حال لازم است بدانید که سیگنال SOS؛ یک سیگنال شناخته شده بین‌المللی برای نشان دادن پریشانی و شرایط اضطراری تهدید کننده زندگی است. بنابراین هرگاه با این دسته از خطاها در پنجره وب روبه‌رو شدید، می‌توانید نتیجه بگیرید که وب‌سایت شما روزهای سختی را سپری می‌کند!

حال که کم و بیش با معنا و مفهوم خطاهای سری 500 آشنا شدیم، وقت آن فرا رسیده که به بحث درباره تاثیر آن‌ها بر سئوی سایت بپردازیم. برای یادگیری یک مطلب جدید آماده‌اید؟!

خطاهای سری 500
خطاهای سری 500

تأثیر باورنکردنی خطاهای سری 500 بر سئوی سایت

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که از جانب صاحبان سایت مطرح می‌شود، این است که چرا سئوی خطاهای سری 500 حائز اهمیت است؟

شاید عجیب و غیر قابل باور به نظر برسد، اما حقیقت این است که سئوی این خطاها بسیار مهم‌تر و تأثیرگذارتر از چیزی است که فکرش را می‌کنید. حتما در جریان هستید که موتورهای جستجویی همچون گوگل، هر از چند گاهی ربات‌های خود را سراغ وب‌سایت شما می‌فرستند تا به بررسی اوضاع و احوال آن بپردازند. این ربات‌ها مأمورند و معذور؛ مسلما وقتی نه یک بار، بلکه چند بار با این خطاهای آزاردهنده مواجه می‌شوند؛ به این نتیجه می‌رسند که سایت شما سایت قابل اعتمادی نیست. این‌گونه است که رتبه‌بندی سایت شما در یک چشم به هم زدن کاهش یافته و هرچه رشته‌اید، پنبه می‌شود!

تاثیر کدهای وضعیت سری 500 بر سئو سایت
تاثیر کدهای وضعیت سری 500 بر سئو سایت

آیا دوست دارید وب‌سایتتان شاگرد اول گوگل شود؟!

اگر جزء آن دسته از صاحبان سایت هستید که رویای کسب رتبه‌های برتر گوگل را در سر می‌پرورانید، نباید اجازه بدهید که رقبای سرسختتان از شما سبقت بگیرند. می‌پرسید چگونه؟!

کافیست بر نحوه رتبه‌بندی موتور جستجوی گوگل و زیر و بَم‌های آن، مسلط شده و نخستین گام حرکت به سوی این هدف والا را محکم بردارید. در این مسیر می‌توانید روی کمک تیم سئو سایت در اصفهان حساب کرده و یک شبه راه هزار شبه را بپیمایید. اول شدن برازنده کسب و کار شماست. با ما طعم خوش اول شدن را بچشید!

علاوه بر این‌ها، باید به فکر بازدیدکنندگان از سایت‌تان باشید. رویارویی با خطاهای سری 500 در هنگام ورود به وب‌سایت، درست مانند آن است که مشتریان به فروشگاه شما مراجعه کرده و با چراغ‌های خاموش و قفسه‌های خالی روبه‌رو شوند. خودتان را جای آن‌ها بگذارید. چه حالی می‌شوید؟! به احتمال زیاد می‌روید و پشت سرتان را هم نگاه نمی‌کنید. درست است؟!

بازدیدکنندگان از سایت شما نیز دقیقا همین‌گونه‌اند. این که صرفا ظاهر سایت‌تان روبه‌راه است، نمی‌تواند دلیل قانع کننده‌ای برای حفظ بازدیدکننده و یا بازگشت او پس از یک تجربه تلخ باشد. پس سعی کنید هرچه سریع‌تر از شر پیغام‌های مزاحم سری 500 خلاص شوید که اعتبار و آبروی وب‌سایت‌تان حسابی در خطر است. با وجود تیم کاربلد طراحی سایت در اصفهان و ابزارهایی مانند کنسول جستجوی گوگل کار رفع خطاهای سری 500 نشد، ندارد. با جان و دل پاسخگوی اعتماد ارزشمندتان خواهیم بود!

کنسول جستجوی گوگل چه می‌کند؟!

کنسول جستجوی گوگل درست مانند داشبورد سلامت سایت شما عمل کرده و خطاها را علامت‌گذاری می‌کند تا بتوانید آن‌ها را شناسایی و رفع کنید. با وجود این چکاپ‌های منظم شما هیچ علامت هشداری را از دست نخواهید داد.

حال به نظر شما خطاهای سری 500 به چه دلیل رخ می‌دهند؟!

پیغام‌های خطای سری 500
پیغام‌های خطای سری 500

مقاله ” راه‌حل‌های ایندکس سریع بک لینک ها ” را برای ایندکس سریع بک لینک هایتان مطالعه کنید.

دلیل وقوع خطاهای سری 500 چیست؟!

دلایل متعدد و متنوعی وجود دارند که دست به دست هم داده و زمینه وقوع خطاهای سری 500 را فراهم می‌سازند. برای مثال ممکن است سرور شما چندان روبه‌راه نباشد و یا مشکلی در کدهای وب‌سایت‌تان رخ داده باشد. گاهی اوقات دادن منابع بیشتر به سرور و یا بهینه‌سازی تنظیمات می‌تواند قضیه را ختم به خیر کند.

شاید بپرسید مطمئنید که رفع این خطاها سئوی سایت را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

بله. تعداد نمونه‌های موفق کم نبوده و نیست. شما با رفع خطاهای سری 500 قدرتی فوق‌العاده به وب‌سایت‌تان می‌دهید و آن را برای صعود در رتبه‌بندی آماده می‌سازید. خُب حال وقت آن فرا رسیده که به معرفی انواع خطای سری 500 پرداخته و با دلایل ایجاد و نحوه رفع آن‌ها آشنا شویم. موافقید؟!

آشنایی با انواع خطاهای سری 500 و دلیل رخداد هر یک

¯   500 Internal Server Error

اگر بگوییم این خطا، خطایی مبهم و پر رمز و راز است؛ گزاف نگفته‌ایم. اگرچه تلخ، اما حقیقت این است که این خطا چیز خاصی به شما نمی‌گوید. تنها می‌گوید شرایطی غیرمنتظره پیش آمده که مانع از انجام درخواست شده است و شما می‌بایست برای رفع آن تلاش کنید!

500 Internal Server Error
500 Internal Server Error

این خطا عموما زمانی ظاهر می‌شود که سرور از خاموش بودن چیزی مطمئن است، اما نمی‌داند آن چیز دقیقا چیست!

¯   501 Not Implemented

کد وضعیت 501 (عدم اجرا) نشان می‌دهد که سرور از عملکرد مورد نیاز برای انجام درخواست پشتیبانی نمی‌کند. این پیام درست زمانی ظاهر می‌شود که سرور قادر به تشخیص درخواست نبوده و نمی‌تواند منبعی را برای آن پیشنهاد دهد.

501 Not Implemented
501 Not Implemented

¯   502 Bad Gateway

برای درک چیستی این دسته از خطاهای سری 500 تصور کنید که در حال ارسال نامه‌ای از طریق دفاتر پست زنجیره‌ای به مقصدی مشخص هستید. برای این کار نامه خود را به اداره پست محله خود تحویل می‌دهید و انتظار دارید که به درستی آن را به مقصد برساند. اما متاسفانه در طول مسیر یکی از دفاتر پست زنجیره‌ای اشتباه کرده و نامه شما را به مقصد اشتباهی ارسال می‌نماید. خطای 502 در دنیای وب‌سایت‌ها دقیقا این‌گونه است.

502 Bad Gateway
502 Bad Gateway

آیا می‌دانید این دسته از خطاهای سری 500 چه زمانی رخ می‌دهند؟

از نظر فنی خطای 502 زمانی نمایش داده می‌شود که یک سرور که در مثال فوق از آن به عنوان یک اداره پست یاد کردیم، درخواستی را به سرور دیگر که در مثال بالا به اداره پستی دیگر تشبیه شده است، ارائه می‌دهد. اما ناگهان اشتباهی رخ داده و سرور دوم پاسخی غیرمنتظره عرضه می‌دارد!

¯   503 Service Unavailable

مواجه شدن با این خطا درست مانند آن است که برای خوردن ناهار به یک رستوران بروید و با پیغام ” در حال حاضر بسته است، ساعت 2 بعدازظهر برگردید” بر روی درب آن مواجه شوید. بگذارید ساده و صریح خدمتتان عرض کنیم؛ این دسته از خطاهای سری 500 زمانی رخ می‌دهند که سرور در آن لحظه قادر به رسیدگی به درخواست‌ها نباشد. این اتفاق موقتی به دلایل گوناگون اعم از تعمیر و نگهداری از پیش برنامه‌ریزی شده و یا اضافه بار رخ داده و در اسرع وقت برطرف می‌گردد.

503 Service Unavailable
503 Service Unavailable

¯   504 Gateway Timeout

کد وضعیت 504 نشان دهنده وضعیتی است که سرور کنونی موفق به دریافت پاسخی مناسب از سرور بالا دستی نشده و از همین رو قادر به تکمیل درخواست ارائه شده نیست.

504 Gateway Timeout
504 Gateway Timeout

¯   505 HTTP Version Not Supported

دریافت کد وضعیت 505 نسخه HTTP پشتیبانی نشده به این معناست که نسخه پروتکل HTTP مورد استفاده در درخواست ارائه شده، توسط سرور پشتیبانی نمی‌شود. درست مانند این که بخواهید یک فیلم باکیفیت را در یک تلویزیون قدیمی که تنها قادر به نمایش کیفیت استاندارد است، نگاه کنید. نمی‌شود که نمی‌شود!

505 HTTP Version Not Supported
505 HTTP Version Not Supported

چگونگی تاثیر خطاهای سری 500 بر سئوی سایت

تا بدین جا با انواع خطاهای سری 500 آشنا شده و دلایل وقوع آن‌ها را شناختیم. حال می‌خواهیم بدانیم که این خطاهای به ظاهر ساده، چگونه می‌توانند سئوی وب‌سایت را تحت تاثیر قرار داده و نزول رتبه‌بندی را در پی داشته باشند.

کدهای وضعیت سری 500 که مشکلات سرور را به شما اعلام می‌دارند، سئو سایت را به طور عجیب و غریبی تحت تاثیر قرار می‌دهند. این خطاها مانع از دسترسی و خزیدن خزنده‌هایی همچون Google Bot در وب‌سایت شده و بدین‌ترتیب؛ می‌توانند شما را به دردسر بیندازند. وقوع بیش از اندازه این خطاها موجبات نزول رتبه وب‌سایت شما در رتبه‌بندی موتورهای جستجو را فراهم می‌سازد. چراکه این موتورها رتبه‌های برتر را تنها لایق سایت‌هایی می‌دانند که عاری از هرگونه خطایی هستند و ممکن است این سایت‌ها، رقبای سرسخت شما باشند!

مهم‌ترین تاثیرات خطاهای سری 500 بر سئوی سایت به قرار زیرند:

¯   تاثیر بر خزش و نمایه سازی موتورهای جستجو

حقیقت این است که موتورهای جستجویی همچون گوگل به طور مداوم در حال بررسی سایت شما هستند. در صورتی که موتورهای مذکور به طور مداوم با خطاهای سری 500 در سایت شما مواجه شوند، محتواهای عالی‌تان را نادیده گرفته و جریمه‌تان می‌کنند. این موضوع موجب ایجاد اختلال در ایندکس شدن سایت شما شده و رتبه‌تان را به طرزی باورنکردنی کاهش می‌دهد.

خزش موتورهای جستجو
خزش موتورهای جستجو

 

¯   تاثیر بر تجربه کاربری

هیچ کس از سد شدن راهش در حین انجام امور لذت نمی‌برد. بی‌شک کاربران سایت شما نیز این‌گونه‌اند. بروز گاه و بی‌گاه خطاهای سری 500 در وب‌سایت شما تجربه کاربری ناخوشایندی را برای کاربران رقم زده و آن‌ها را فراری می‌دهد. این موضوع نارضایتی موتورهای جستجو را برمی‌انگیزد. چرا که حضور چند ثانیه‌ای کاربران در وب‌سایت شما و ترک سریع آن حاکی از کاربرپسند نبودن وب‌سایت است. آیا انتظار دارید با چنین اوضاعی گوگل از شما و عملکردتان راضی باشد؟!

تجربه کاربری
تجربه کاربری

¯   تاثیر بر قابلیت اعتماد و اطمینان سایت

تصور کنید که پس از مدت‌ها تحقیق و جستجو فروشگاهی جدید پیدا کرده‌اید. اما هر بار که برای خرید اجناس موردعلاقه‌تان مراجعه می‌کنید، با درهای بسته روبه‌رو می‌شوید. بی‌شک در چنین شرایطی یک فکر به ذهنتان خطور می‌کند و آن این است که چنین فروشگاهی نمی‌تواند قابل اعتماد باشد. درست است؟!

این موضوع در مورد وب‌سایت‌ها هم صدق می‌کند. وقتی کاربران در هر بار بازدید از سایت شما به در بسته می‌خورند و با خطاهای سری 500 مواجه می‌شوند، فکر می‌کنند سایت شما غیرقابل اعتماد است. پیامد این اتفاق چیست؟

بله؛ درست حدس زدید. کاهش ترافیک ورودی و در نتیجه نزول رتبه سایت در رتبه‌بندی!

شاید مقاله ” اشتباهات رایج سئو و راه حل های تضمینی برای رفع آنها ” برای شما جالب باشد

¯   هدر رفتن بودجه کراول

اگر می‌خواهید وب‌سایت‌تان مورد توجه موتور جستجوی گوگل قرار بگیرد، لازم است جلوی چشمانش باشید. هر کدام از خطاهای سری 500 می‌توانند شما را از چشم گوگل و ربات‌های آن بیندازند. حالا فکرش را بکنید که چند خطای سری 500 به طور همزمان رخ دهند. در آن صورت چه خواهد شد؟!

حقیقت این است که بروز خطاهای سری 500 موجب هدر رفتن بودجه کرال شده و نارضایتی گوگل را در پی دارد. حتما می‌پرسید بودجه کراول دیگر چیست؟

بودجه کراول عبارت است از تعداد صفحاتی که موتور جستجوی گوگل در طی یک روز از سایت شما کراول می‌کند. گفتنی است که این بودجه ثابت نبوده و مقدار امروز آن با مقدار فردایش فرق دارد. خُب وقتی نوبت کراول کردن سایت شما توسط ربات‌های گوگل می‌رسد و خطاهای سری 500 ظاهر می‌شوند، بودجه آن روزتان هدر می‌رود. این‌گونه ممکن است داغ‌ترین و عالی‌ترین محتواهایتان از چشم گوگل پنهان بماند و امتیازاتی سرنوشت‌ساز را از دست بدهید.

وقتی اوضاع و احوال وب‌سایت شما مطابق با اصول سئو نباشد، موتورهای جستجو با خودشان چنین می‌اندیشند که شما گزینه مناسبی برای پیشنهاد به کاربران نیستید. در این شرایط رتبه شما را به طرز عجیبی کاهش داده و وب‌سایت‌تان را از گردونه رقابت‌ها حذف می‌کنند. فکر می‌کنید چقدر باید تلاش کنید تا مجددا به جایگاه کنونی‌تان که به دلیل وقوع خطاهای سری 500 آن را از دست داده‌اید؛ برگردید؟!

بودجه کراول
بودجه کراول

نحوه پیدا کردن کدهای وضعیت سری 5xx

شناسایی و نظارت بر خطاهای سری 500 برای حفظ سئو و تجربه کاربری وب‌سایت شما بسیار حائز اهمیت‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید. حال سوال این است که چگونه می‌توان این خطاها را شناسایی کرد؟

خیلی ساده و از طریق ابزارها و کارهای زیر:

¯   Google Search Console

وظیفه Google Search Console نظارت بر سلامت سایت شما از نظر سئو است. این سرویس رایگان، شما را از بروز خطاهای سری 500 آگاه ساخته و به شما هشدار می‌دهد که رفع آن‌ها را در اولویت قرار دهید.

Google Search Console
Google Search Console

¯   Server Logs Analysis

لاگ‌های سرور قادر به ضبط هرگونه بازدید و اقدامی در وب‌سایت هستند. درست مانند یک دفترچه خاطرات! بی‌شک خطاهای سری 500 نیز از قاعده مستثنی نبوده و از چشمان تیزبین لاگ‌های سرور پنهان نمی‌مانند. شما می‌توانید با بررسی گزارشات ارائه شده از سوی این ابزار به شناسایی کدهای وضعیت سری 500 بپردازید.

Server Logs Analysis
Server Logs Analysis

¯   Third-Party Monitoring Services

این ابزار نگهبان 7/24 وب‌سایت شماست که وقوع خطاهای سری 500 را سریعا گزارش می‌دهد.

Third-Party Monitoring Services
Third-Party Monitoring Services

¯   بررسی مداوم

اگر بتوانید وب‌سایت‌تان را به طور روزانه و مداوم چک کنید، بی‌شک موفق خواهید شد که آن را در وضعیت مناسبی نگه دارید. این‌گونه می‌توانید مشکلات کوچک را در همان ابتدای پیدایش رفع کرده و مانع از تبدیل آن‌ها به معضلاتی حل نشدنی شوید. پس در این زمینه با برنامه‌ریزی عمل کرده و استرس بروز این خطاها را از خودتان دور کنید.

مطالعه مقاله “شناسایی همنوع خواری کلمات کلیدی و رفع مشکل آن” نکاتی ارزشمند برای سئو سایت برای شما به ارمغان خواهد داشت

سئوکاران بخوانند؛ نحوه رفع خطاهای سری 500

¯   رفع اضافه بار سرور

ارتقاء برنامه هاستینگ برای مدیریت ترافیک بیشتر و بهینه‌سازی سایت برای استفاده کارآمدتر از منابع از جمله مهم‌ترین و موثرترین روش‌های رفع خطاهای سری 500 هستند. درست مانند این که صاحب یک رستوران هستید و برای افزایش کارآمدی کسب و کار خود به گسترش رستوران یا آموزش کارکنان‌تان بپردازید.

¯   رفع اسکریپت‌های معیوب یا خطاهای کدنویسی

بررسی و تست منظم و مداوم اسکریپت‌ها و کدها یکی از راه‌های رفع خطاهای سری 500 است. این کار به شما کمک می‌کند که باگ‌ها را سریعا شناسایی و رفع کنید. برای درک این مسئله خودتان را جای صاحب رستورانی بگذارید که برای مرتب ساختن اوضاع کسب و کارش به ویرایش دستور پخت غذاها روی می‌آورد.

¯   رفع مسائل مربوط به پیکربندی

بررسی تنظیمات سرور یکی از روش‌های رفع خطاهای سری 500 است. با این کار می‌توانید اطمینان حاصل نمایید که همه چیز مطابق با نیازهای وب‌سایت شماست.

¯   رفع محدودیت منابع

رفع محدودیت منابع سرور یا بهینه‌سازی سایت برای استفاده کمتر یکی از تاثیرگذارترین راه‌های مقابله با بروز خطاهای سری 500 است. درست مانند این که به عنوان صاحب یک رستوران تصمیم بگیرید یک قابلمه با سایز بزرگتر خریده و یا با همان قابلمه کوچکتان سر کنید و غذاهای ساده‌تری بپزید!

نحوه رفع خطاهای سری 500 برای بهبود سئو سایت
نحوه رفع خطاهای سری 500 برای بهبود سئو سایت

آشنایی با موثرترین روش‌های سئو برای پیشگیری از بروز خطاهای سری 500

بهترین، موثرترین و در عین حال ساده‌ترین روش‌های سئو برای پیشگیری از بروز خطاهای سری 500 عبارتند از:

¯   تعمیر، نگهداری و نظارت منظم

داشتن یک برنامه منظم برای تعمیر، نگهداری و نظارت بر وب‌سایت یکی از اساسی‌ترین راه‌حل‌های سئو برای جلوگیری از رخداد کدهای وضعیت سری 500 است. برای این کار می‌توانید از ابزارهایی همچونGoogle   Search Console استفاده کنید تا همواره در جریان اتفاقات باشید!

¯   مدیریت کارآمد محتوا

منظم نگه داشتن CMS وب‌سایت یکی دیگر از اصلی‌ترین و تاثیرگذارترین روش‌های سئو برای ممانعت از بروز خطاهای سری 500 است. افزونه‌ها، تم‌ها، تصاویر و ویدئوهای قدیمی را حذف یا آپدیت کنید و بدین‌ترتیب مدیریت محتوای کارآمدتری ارائه دهید.

¯   استفاده از Caching

اجرا کردن حافظه پنهان برای آن دسته از داده‌هایی که به طور مداوم نیازشان دارید، یکی دیگر از روش‌های سئو است که مانع از بروز خطاهای سری 500 می‌شود. این درست مثل تهیه میان وعده‌های سریع برای مهمانان است. بدین‌ترتیب مجبور نیستید هر بار که کسی گرسنه می‌شود، غذا بپزید!

¯   بکاپ گیری مداوم

همیشه از وب‌سایت‌تان بکاپ بگیرید. بدین‌ترتیب اگر مشکلی ایجاد شود، می‌توانید خیلی ساده و سریع وب‌سایت را بازیابی کنید. درست مانند داشتن یک لاستیک زاپاس در صندوق عقب خودرو برای تعویض سریع و به موقع لاستیکی که پنچر شده است!

¯   استفاده از شبکه تحویل محتوا (CDN)

این شبکه‌ها با فراهم‌سازی امکان مدیریت سازگاری نسخه پروتکل‌های فعال میان کلاینت و سرور موجبات کاهش رخداد خطاهای سری 500 را مهیا می‌سازند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *