» مقالات سئو » تکنیک های طلایی برای افزایش نرخ کلیک CTR
تکنیک های طلایی و ضروری برای افزایش نرخ کلیک CTR
مقالات سئو

تکنیک های طلایی برای افزایش نرخ کلیک CTR

اسفند 9, 1402 0

نرخ کلیک یا CTR وب سایت شما چقدر است؟ چند درصد از افراد با مشاهده تبلیغ سایت شما در سرپ گوگل بر روی لینک آن کلیک می‌کنند؟ آیا سئو سایت صرفا با بالا رفتن حضور آنلاین (online presence) افزایش می‌یابد؟ بهتر است بدانید که سئو سایت بسیار فراتر از شناسایی وب سایت است. در واقع اگر محتوای سایت نتواند مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهد، بهبود online visibility (یا قابلیت مشاهده به صورت آنلاین) یا حتی رتبه‌بندی در صفحه اول Google هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. اینجاست که «Click Through Rate » یا همان نرخ کلیک اهمیت پیدا می‌کند. با افزایش نرخ کلیک (CTR) می‌توانید بازدیدکنندگان خود را به مشتریان واقعی‌ تبدیل نمایید.

پس اگر نگران رسیدن به صدر گوگل هستید، بعد از انجام یک طراحی سایت جذاب و رفع اشتباهات رایج سئو راز موفقیت شما در افزایش نرخ کلیک نهفته است. به عبارت دیگر CTR بهبود‌یافته رتبه‌های جستجوی بالاتری را برای شما به ارمغان می‌آورد. چگونه به‌صورت طبیعی و نه با تبلیغات در گوگل می‌توانید CTR ارگانیک سایت خود را افزایش دهید؟

در این مقاله سعی می‌کنیم تا طبیعی‌ترین و اصولی‌ترین روش‌های طلایی افزایش نرخ کلیک (CTR) را به شما آموزش دهیم. پس بدون هیچ مقدمه‌ای با ما همراه باشید تا برترین راه‌های افزایش نرخ کلیک را معرفی کنیم.

8 تکنیک کاربردی برای افزایش نرخ کلیک در جستجوی گوگل

  1. انتخاب عناوین اورجینال و جذاب: آیا با این باور قدیمی موافق هستید که اولین برداشت باید بهترین باشد؟ این باور در بهبود CTR سایت نیز اهمیت فوق العاده‌ای دارد.

تگ عنوان اولین چیزی است که کاربران هنگام نمایش صفحه شما در جستجوهای آنلاین مشاهده می‌کنند. برای ایجاد تگ عنوان فقط 50 تا 60 کاراکتر در اختیار دارید. از این رو تمام حواستان را جمع کنید تا برای رسیدن به یک مزیت رقابتی بسیار هیجان‌انگیز عاقلانه از آنها استفاده نمایید.

عناوینی را ایجاد کنید که در یک نگاه توجه جستجوگران را به خود جلب کنند. عناوین کاربردی و مفید توام با افعال درگیرکنندۀ احساسات در واقع کاربران را وادار می‌کنند تا از صفحه شما بازدید نمایند.

نکته حرفه‌ای: برای افزایش نرخ کلیک از عناوینی متشکل از کلمات کلیدی، اعداد و سال و همچنین محرک‌های احساسی استفاده کنید.

  1. نگارش توضیحات متای کاربردی و مفید: یکی دیگر از راه‌های عالی برای بهبود نرخ CTR ارگانیک نوشتن توضیحات متای جذاب و کاربردی است. توضیحات متا متنی است که در نتایج جستجوی گوگل درست زیر برچسب عنوان ظاهر می‌شود. توضیحات متا اطلاعات کلی از صفحۀ شما را در اختیار جستجوگران قرار می‌دهد. هر چقدر توضیحات متا دقیق‌تر باشد، کاربران بیشتری بر روی آن کلیک می‌کنند. در نتیجه نرخ CTR سایت شما افزایش می‌یابد.

نکته حرفه‌ای در نگارش توضیحات متا برای تقویت سئو سایت: در صورتی که توضیحات متای سایت به گونه‌ای نگارش شود که بتواند به سؤالات کاربر پاسخ دهد، نرخ کلیک آن سایت نیز افزایش می‌یابد.

تکنیک‌های دیگر برای افزایش CTR

  1. استفاده از کلمات کلیدی مناسب برای پیشرفت وضعیت سئو سایت و افزایش CTR: کلمات کلیدی در تقویت ظاهر جستجوی آنلاین سایتتان برگ برندۀ شما هستند. چگونه از قدرت کلمات کلیدی برای تقویت CTR استفاده کنیم؟

از کلمات کلیدی مرتبط در تگ‌های عنوان و توضیحات متا استفاده نمایید. این امر به Spiderهای موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بهتر بتوانند ارتباط صفحه شما را با جستجوهای کاربران درک کنند و در نتیجه قابلیت دید سایت شما را در نتایج جستجو بهبود ببخشند.

به‌علاوه، وقتی کاربران این کلمات کلیدی را در نتایج جستجو پیدا می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که از سایت شما بازدید نمایند. در این صورت نرخ کلیک شما افزایش می‌یابد.

نکته حرفه‌ای: گنجاندن کلمات کلیدی لانگ تیل در متا تگ‌ها آنها را توصیفی‌تر می‌کند. در نتیجه به‌راحتی به مطابقت با هدف کاربر کمک می‌نماید.

  1. استفاده از تصاویر جذاب و مرتبط با متن: بدون تصاویر مرتبط در محتوا در واقع نرخ کلیک خود را از دست می‌دهید. افزودن تصاویر به محتوا باعث جذابیت بیشتر آن می‌شود و احتمال نمایش آن در ریچ اسنیپت‌ها و سایر ویژگی‌های SERP را افزایش می‌دهد. در حقیقت ظاهر شدن در ریچ اسنیپت‌ها CTR ارگانیک سایت را بالا می‌برد و بازدیدکنندگان بیشتری را به وب سایت مورد نظر هدایت می‌کند.

نکته حرفه‌ای: تصاویر منتخب از نظر بصری باید بسیار جذاب باشند. برای افزایش نرخ CTR از image SEO  (سئوی تصاویر) مانند استفاده از تصاویر واکنش‌گرا از جمله alt text و موارد دیگر استفاده کنید.

استفاده از کلمات کلیدی مناسب برای پیشرفت وضعیت سئو سایت و افزایش نرخ کلیک.
استفاده از کلمات کلیدی مناسب برای پیشرفت وضعیت سئو سایت و افزایش نرخ کلیک.

سایر تکنیک‌ها

  1. URL‌های خود را توصیفی نمایید: URL صفحه شما یکی از مواردی است که کاربران هنگام نمایش آن در SERP می‌توانند آن را ببینند. چگونه می‌توانید از آن به نفع CTR خود استفاده کنید؟

URLهای خود را به گونه‌ای بسازید که محتوای صفحه شما را توصیف نمایند. با این کار به کاربران می‌گویید که محتوای شما با جستجوی آنها مرتبط است. در نتیجه آنها را ترغیب می‌کنید تا روی آن کلیک کنند. URLهای سایت باید مختصر و مفید، جامع و چشم‌نواز باشند. برای بهبود وضعیت ظاهری سایت خود در نتایج جستجو یا Search Appearance سعی کنید یک یا دو کلمه کلیدی را در URL خود قرار دهید.

نکته حرفه‌ای: ارائۀ اطلاعات خوانا، شفاف و ساده و همچنین اجتناب از کاراکترهای رشته‌ای غیرضروری در URL‌ را فراموش نکنید.

  1. از لیست‌ها استفاده کنید: فهرست‌ها به کاربران کمک می‌کنند تا آنها بدون تلاش زیاد در کمترین زمان محتوای کلی سایت شما را درک کنند. استفاده از قالب listicle format یکی از راه‌های طلایی برای افزایش نرخ کلیک است.

نکته حرفه‌ای: افزودن اعداد به برچسب عنوان و سرفصل‌ها شانس نمایش محتوای شما را در قالب فهرست افزایش می‌دهد.

استفاده از فهرست برای افزایش CTR.
استفاده از فهرست برای افزایش CTR.

دو تکنیک نهایی برای افزایش CTR

  1. بهینه‌سازی سرعت صفحه: اگر بازدیدکنندگان‌تان به محض ورود صفحه شما را ترک می‌کنند، مشکل به ترافیک وب‌سایت مربوط می‌شود. اگر وب سایت شما کندتر از سرعت یک حلزون بارگیری شود، مطمئنا با چنین وضعیتی مواجه خواهید شد.

از این رو اگر قرار باشد این روند ادامه پیدا کند، نرخ پرش (bounce rate) افزایش می‌یابد و وب سایت شما دیر یا زود شاهد کاهش شدید CTR خواهد بود.

برای جلوگیری از این اتفاق باید وب سایت خود را بهینه کنید تا سرعت بارگذاری آن در دستگاه‌های دسکتاپ و تلفن همراه افزایش یابد.

در این راستا می‌توانید از ابزار Google PageSpeed Insights استفاده نمایید تا سرعت بارگذاری صفحه خود را بالا ببرید.

نکته حرفه‌ای: سایت خود را هر از چند گاهی مرور نمایید و منابع غیر ضروری را حذف کنید تا بتوانید سرعت بارگذاری صفحه خود را بهبود ببخشید. با این کار نرخ کلیک ارگانیک سایت شما افزایش پیدا خواهد کرد.

  1. صفحات فرود با کارایی بالا ایجاد نمایید تا نرخ CTR سایت‌تان بالا برود: همان‌طور که گفته شد، کاربران با هر کلیک می‌خواهند به صفحاتی با محتوای کاربردی و مفید هدایت شوند. از این رو برای مشاهده یک CTR پایدار و افزایش ترافیک باید صفحات وب‌سایت‌تان مجهز به محتوای بهینه‌شده، تصاویری با کیفیت بالا و CTAهای هدفمند باشند.

چنین صفحاتی با عملکرد بالایی همراه می‌باشند. همچنین تجربه کاربری روانی را ارائه می‌دهند، کلیک‌های بیشتری را جذب می کنند و بازدیدکنندگان بیشتری را به سمت وب‌سایت شما هدایت می‌نمایند.

نکته حرفه‌ای برای افزایش نرخ کلیک از طریق طراحی صفحات فرود با کارایی بالا: روی کیفیت محتوای خود تمرکز کنید و صفحات ساده و جذابی را طراحی نمایید که در دستگاه‌هایی که اکثر مردم از آنها استفاده می‌کنند پشتیبانی می‌شوند.

اهمیت افزایش نرخ کلیک.
اهمیت افزایش نرخ کلیک.

جمع‌بندی

CTR نقشی حیاتی در افزایش تعامل کاربران و تعیین موفقیت کمپین‌های سئوی شما دارد. از این رو مطمئن شوید که محتوای وب‌سایت شما به‌گونه تولید شده است که برای کاربران هدف مفید می‌باشد و می‌تواند نرخ کلیک ارگانیک شما را تقویت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *