» مقالات سئو » تاثیر خطاهای 404 بر رتبه‌بندی سئو
تاثیر خطاهای 404 بر رتبه‌بندی سئو
مقالات سئو

تاثیر خطاهای 404 بر رتبه‌بندی سئو

فروردین 29, 1403 0

از تاثیر خطاهای 404 بر رتبه‌بندی سئو چه می‌دانید؟

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که آرزو دارید وب‌سایت‌تان به بهترین جایگاه موتور جستجوی گوگل تکیه کند، نباید اجازه بدهید که رقیبانتان از شما پیشی بگیرند. نخستین قدمِ تسلط بر رتبه‌بندی جستجو را محکم برداشته و زمینه را برای رشد چشمگیر کسب و کارتان مهیا سازید. کافیست همین حالا تلفن‌تان را بردارید و با آرادیما؛ از بهترین تیم‌های طراحی سایت در اصفهان و سئو سایت در اصفهان تماس بگیرید. ما به شما کمک خواهیم کرد که در مدت زمانی کوتاه به یک فوقِ ستاره تبدیل شوید!

خطاهای 404 خطاهایی رایج و در عین حال خسته کننده هستند که تقریبا همه کاربران اینترنت تجربه رویارویی با آن‌ها را دارند. البته این خطاها بیش از آن که برای کاربران دردسرساز و آزاردهنده باشد، سئوکاران و صاحبان سایت را درگیر می‌نمایند!

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که به وفور از جانب علاقه‌مندان به سئو مطرح می‌شود، این است که آیا خطاهای 404 می‌توانند رتبه‌بندی سایت را تحت تاثیر قرار دهند؟!

برای پاسخگویی به سوال فوق‌الذکر می‌بایست نخست با خطاهای 404 آشنا شویم. پس از آن به بحث درباره تاثیر این خطاها بر رتبه سایت در موتورهای جستجو پرداخته و این موضوع را به طور کامل موشکافی می‌کنیم. برای یادگیری یک مبحث بسیار کاربردی آماده‌اید؟!

آشنایی با مفهوم خطاهای 404

خطاهای 404 زمانی رخ می‌دهند که شما وارد یک وب‌سایت شده و برای بازدید از صفحه‌ای تلاش کنید که در وب‌سایت موردنظر وجود ندارد. در چنین شرایطی کامپیوتر وارد عمل شده و با نمایش این خطا به شما می‌گوید که “صفحه درخواستی پیدا نشد”.

در پشت صحنه خطاهای 404 چه می‌گذرد؟!

تصور کنید که می‌خواهید صبحانه بخورید، اما به ناگاه متوجه می‌شوید که در خانه تخم‌مرغ ندارید. شال و کلاه کرده و راهی فروشگاه موادغذایی می‌شوید تا چند تخم‌مرغ خریداری کنید. وارد فروشگاه شده و از فروشنده می‌پرسید که تخم‌مرغ موجود است یا خیر؟

در سوی مقابل فروشنده موجودی تخم‌مرغ را بررسی کرده و شما را از نتیجه آگاه می‌سازد. آنچه بین مرورگر و سرور رخ می‌دهد، دقیقا همین‌گونه است. هنگامی که شما به عنوان یک کاربر آدرس یک سایت را در مرورگر خود وارد می‌نمایید، مرورگر راهی سرور وب‌سایت شده و این سوال را مطرح می‌کند:

“آیا می‌توانم از این صفحه وب‌سایت دیدن کنم؟!”

در پاسخ به این سوال سرور یک کد وضعیت HTTP را برمی‌گرداند که در اغلب مواقع کد پاسخ 200 است. لازم به ذکر است که کد پاسخ 200 به معنای مثبت بودن پاسخ سرور برای دسترسی کاربر به محتوا است. اکنون که در حال خواندن این مطلب هستید، بدین معناست که از جانب سرور ما کد پاسخ 200 را دریافت کرده‌اید. خُب حالا اگر سرور بخواهد به کاربر بفهماند که دسترسی به صفحه مورد‌نظر برایش ممکن نیست، چه می‌کند؟

در این حالت به نمایش خطاهای سری 500 و خطاهای 404 پرداخته و بدین‌ترتیب به کاربر می‌گوید که دسترسی به صفحه مورد‌نظر امکان‌پذیر نیست.

ارور 404
ارور 404

تاثیر خطاهای 404 بر سئو سایت

تا بدین‌جا دریافتیم که خطاهای 404 یکی از مرسوم‌ترین خطاهای HTTP در سراسر وب محسوب می‌شوند. بی‌شک رخداد گاه و بی‌گاه این خطاها می‌تواند سئو سایت شما را تحت تاثیر قرار داده و رتبه‌تان را از عرش به فرش برساند. تعداد وب‌سایت‌هایی که جایگاه خود را تنها به خاطر وجود این خطاها از دست داده‌اند، کم نیست که هیچ؛ خیلی هم زیاد است!

یک سوال مهم

آیا عدم وجود برخی صفحات در سایت شما و نمایش ارورهای 404 بر عملکرد سایر صفحات موجود در وب‌سایت که کد وضعیت 200 را برمی‌گردانند، اثر می‌گذارد؟!

به عقیده گوگل چنین نبوده و چند صفحه معدود 404 نمی‌توانند عملکرد وب‌سایت شما را تحت تاثیر قرار داده و جایگاهتان را به خطر بیندازند. با این حال نمایش بی حد و حصر خطاهای 404 می‌تواند برای وب‌سایت دردسرساز شده و افت رتبه شما در رتبه‌بندی موتورهای جستجو را در پی داشته باشد.

حال برویم سراغ پاسخگویی به یک سوال مهم‌تر؛ به نظر شما خطاهای 404 چه زمانی وب‌سایت را به دردسر می‌اندازند؟!

اگر خطاهای 404 را در هر یک از موارد زیر مشاهده کردید، بدانید که اعتبار وب‌سایت‌تان در خطر است. پس برای جلب رضایت گوگل و حفظ رتبه سایت‌تان هم که شده، سریعا اقدامات لازم را جهت رفع آن‌ها به عمل آورید. در غیر این صورت شما می‌مانید و تلاش‌های چند ساله‌یِ هدر رفته برای کسب رتبه‌های برتر موتور جستجوی گوگل!

خطاهای 404
خطاهای 404

تاثیر بی چون و چرای خطاهای 404 بر بک لینک‌ها و اعتبار سایت

وب‌سایت‌های بسیاری وجود دارند که در زمان اوج‌گیری ویروس کویید 19 تعداد قابل توجهی از صفحات خود را به مطالب مرتبط با شرایط پیش آمده، اختصاص دادند. یکی از این مطالب که دست بر قضا در آن برهه زمانی طرفداران بی‌شماری داشت، استراتژی‌های بازاریابی در زمان همه‌گیری کرونا بود. حال تصور کنید که شما نیز در آن دوران یک صفحه از وب‌سایت‌تان را به این موضوع اختصاص داده‌اید. صفحه‌ای موفق که در مدت زمانی کوتاه توانست ترافیکی قابل‌توجه و بک‌لینک‌هایی باکیفیت به دست آورد. اما اکنون که اوضاع آرام شده و زندگی به روال عادی برگشته، این محتوا چندان به کار نمی‌آید. از همین رو قصد دارید این پست قدیمی را حذف کنید. ولی یک مشکل بزرگ وجود دارد.

چه مشکلی؟!

با حذف این صفحه شما کلیه بک‌لینک‌های ارزشمند کسب شده را از دست می‌دهید.که از اشتباهات رایج سئو به شمار می‌آید . این مسئله موجب وقوع خطاهای 404 شده و اعتبار وب‌سایت‌تان را به طرز عجیب و غریبی می‌کاهد. این‌جاست که باید با یک تفکر استراتژیک وارد عمل شده و از بروز این اتفاق ناخوشایند جلوگیری به عمل آورید. چاره چیست؟ چه باید کرد؟!

بهتر است به جای این که صفحه را به طور کامل حذف کنید و بدین‌ترتیب موجبات پیدایش خطاهای 404 را فراهم سازید، یکی از روش‌های زیر را برگزینید:

صفحه را نگه دارید!

گاهی اوقات عاقلانه‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید، نگه داشتن صفحه است. درست است که این صفحه دیگر قادر به جذب ترافیک نیست، اما به دلیل وجود بک‌لینک‌های ارزشمند همچنان مفید است. علی‌الخصوص از نظر سئو!

استفاده از ریدایرکت 301

راه‌حل موثرتر این است که یک محتوای جدید و مرتبط را جایگزین محتوای قدیمی نموده و بدین‌ترتیب از بروز خطاهای 404 جلوگیری به عمل آورید. برای مثال می‌توانید در یک صفحه جدید مطلبی به دردبخور درباره موضوعی مرتبط با استراتژی‌های بازاریابی نوشته و سپس ریدایرکت 301 صفحه قدیمی را به صفحه جدید هدایت نمایید. در چنین شرایطی گوگل تشخیص می‌دهد که شما محتوایتان را به روزرسانی کرده‌اید و یک مطلب مرتبط را جایگزین آن نموده‌اید. با این رویکرد علاوه بر این که وب‌سایت‌تان را با تغییرات پیش آمده وفق داده‌اید، مزایای سئو و اعتبار وب‌سایت‌تان را حفظ کرده‌اید.

ارورهای 404
ارورهای 404

خواندن مقاله اشتباهات لینک سازی را از دست ندهید

تاثیر خطاهای 404 پس از هک یا حمله بدافزار

شاید برایتان عجیب و غیرقابل باور به نظر برسد، اما حقیقت این است که خطاهای 404 همیشه دردسرساز و آسیب‌رسان نیستند. گاهی این خطاها موجبات سودرسانی به وب‌سایت را فراهم ساخته و بدین‌ترتیب مفیدتر از تصورات شما واقع می‌شوند.

تصور کنید که وب‌سایت شما مورد حمله بدافزارها قرار گرفته و در اثر مواجهه با این رخداد ناخوشایند، صدها و هزاران صفحه به اشتباه در گوگل ایندکس شده‌اند. صفحاتی که گاها ممکن است دربردارنده محتواهایی مضر برای کاربران باشند. پس از این که شما به عنوان صاحب سایت این بدافزارها را از سرور خود حذف می‌کنید، صفحات ایندکس شده یکی پس از دیگری به نمایش خطاهای 404 می‌پردازند. در چنین شرایطی می‌بایست تمام تلاشتان را به کار بگیرید تا پای این خطاهای مشکل‌ساز به صفحه اصلی وب‌سایت‌تان باز نشود.

اگر یک مدیر باتجربه و کاربلد باشید، به خوبی می‌دانید که باید این صفحاتِ خرابِ نمایش دهنده‌یِ خطاهای 404 را به حال خودشان رها کنید. چرا که به مرور زمان گوگل عدم موجودیت این صفحات را تشخیص داده و آن‌ها را از فهرست خود حذف می‌کند. اجرای ریدایرکت 301 تنها برای آن دسته از صفحاتی که دارای محتوای مشابه هستند، توصیه می‌گردد.

نکات طلایی

برای حذف صفحات هک شده از جستجوی گوگل می‌توانید از ابزار Temporary Removal tool در search console استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که وجود خطاهای 404 در صفحاتی که بازدید و اهمیت چندانی ندارند، تأثیر منفی بر رتبه‌بندی کلی وب‌سایت شما نخواهد داشت.

تاثیر خطاهای 404 پس از هک یا حمله بدافزار
تاثیر خطاهای 404 پس از هک یا حمله بدافزار

تاثیر خطاهای 404 بر نرخ پرش وب‌سایت

خطاهای 404 یکی از تاثیرگذارترین فاکتورها بر افزایش نرخ پرش وب‌سایت هستند. اکثر کاربران در هنگام رویارویی با این خطاها دست از کاوش بیشتر کشیده و چنین برداشت می‌کنند که وب‌سایت موردنظر قابل اعتماد نیست. این موضوع علاوه بر این که نرخ پرش سایت را تا حد قابل توجهی بالا می‌برد، به اعتبار آن لطمه‌ای غیرقابل جبران زده و شما را با دردسرهای ریز و درشت بسیاری روبه‌رو می‌کند.

جالب است بدانید که گوگل تعامل کاربر با وب‌سایت را به عنوان یکی از عوامل موثر بر سئو سایت در نظر می‌گیرد. در صورتی که کاربرد وارد سایت شما شده و در عرض مدت زمانی کوتاه صفحه را ترک نماید، گوگل چنین برداشت می‌کند که محتوای صفحه کاربرپسند نیست. بدین‌ترتیب رتبه وب‌سایت را کاهش داده و آن را از معرض دید کاربران خارج می‌کند!

قبول داشته باشید که مواجهه با خطاهای 404 پی در پی در یک وب‌سایت، علی‌الخصوص اگر از طریق لینک‌های داخلی رخ داده باشند، نارضایتی کاربران را به دنبال دارد. چراکه این موضوع بازدید کاربر از سایت شما را به طور ناگهانی پایان داده و جایگاهتان را در نزد گوگل تنزل می‌دهد. اگرچه تلخ، اما حقیقت این است که چنین سایت‌هایی هرگز نمی‌توانند شاگرد اول گوگل شده و در رتبه‌های برتر این موتور جستجو جا خوش کنند!

تاثیر خطاهای 404 بر نرخ پرش وب‎سایت
تاثیر خطاهای 404 بر نرخ پرش وب‎سایت

تاثیر خطاهای 404 بر Google bot’s Crawl

Google bot’s Crawl یا به اصطلاح ربات خزنده گوگل به اسکن وب‌سایت‌های مختلف پرداخته و صفحات جدید را برای فهرست‌بندی پیدا می‌کند. در صورتی که وب‌سایتی دارای صفحه خطا 404 متعدد باشد، بودجه خزیدن اختصاص داده شده را هدر می‌دهد. این موضوع موجب می‌شود که بسیاری از صفحه‌های مناسب در حین خزیدن این ربات‌ها نادیده گرفته شده و با تاخیر در ایندکس شدن، روبه‌رو شوند.

آشنایی مختصر و مفید با رایج‌ترین علل بروز خطاهای 404

آیا تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که اصلی‌ترین علل و عوامل رخداد خطاهای 404 کدامند؟

لینک‌های شکسته

هنگامی که صفحه‌ای به درستی به URL مقصد پیوند داده نشود، لینک‌های شکسته پدید می‌آیند. یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد لینک‌های شکسته وجود غلط املایی در URL است. هنگامی که شما به عنوان یک کاربر با لینک‌های شکسته روبه‌رو شوید، به صفحه موردنظرتان هدایت نشده و خطاهای 404 را مشاهده خواهید کرد.

صفحات حذف شده یا منتقل شده

در صورت حذف یا انتقال محتوا به URL جدید و عدم حذف صفحه قدیمی کاربرانتان را به صفحه خطای 404 هدایت می‌نمایید.

تغییر URL

تغییر URL یکی از مهم‌ترین علل وقوع خطاهای 404 است. در صورتی که URL صفحات سایت خود را به روزرسانی نمایید، اما این تغییر را در پیوندهای مربوط به صفحات اعمال نکنید، کاربرانتان را به صفحه‌ای راهنمایی کرده‌اید که وجود ندارد. این‌جاست که خطاهای 404 ظاهر می‌شوند و وب‌سایت‌تان را به دردسر می‌اندازند.

رخداد خطاهای 404
رخداد خطاهای 404

راه‌های شناسایی خطاهای 404 وب‌سایت

برای آن که بتوانید از شر خطاهای 404 راحت شوید، نخست باید راه‌های شناسایی این خطاها را بشناسید. مایلید به اتفاق با رایج‌ترین راه‌های شناسایی این خطاهای مزاحم آشنا شویم؟!

Google Search Console

اگر ربات‌های گوگل در هنگام خزیدن در سایت شما با خطاهای 404 مواجه شوند، سریعا این موضوع را در Google Search Console به شما گزارش می‌دهند. در چنین شرایطی می‌بایست نسبت به رفع خطاهای گزارش شده از سوی این ابزار پرکاربرد اقدام نمایید. سپس این موضوع را به اطلاع Google Search Console رسانده و بدین‌ترتیب؛ از گوگل بخواهید که به بررسی مجدد سایت شما پرداخته و اقدامات انجام شده در راستای رفع اشکالات را مورد ارزیابی قرار دهد.

شاید خواندن مقاله” آموزش قدم به قدم ایندکس سریع بک لینک ها” برای شما جالب باشد.

Google Search Console
Google Search Console

Semrush

ابزار semrush یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای گوگل برای شناسایی خطاهای 404 است. این ابزار در وب‌سایت خزیده، خطاهای داخلی و فنی پیش آمده را شناسایی نموده و به شما معرفی می‌کند.

Semrush
Semrush

Screaming Frog

به عنوان یکی دیگر از عالی‌ترین ابزارهای شناسایی مشکلات و خطاهای موجود در سایت می‌توان به Screaming Frog اشاره کرد. با وجود این ابزار میزان رخداد خطاهای 404 در وب‌سایت شما به حداقل می‌رسد.

Screaming Frog
Screaming Frog

Manual Checks

اگر بخواهید صفحات سایت‌تان را به صورت دستی برای یافتن خطاهای 404 بررسی کنید، بی‌شک زمان زیادی نیاز دارید. با این حال این یکی از بهترین روش‌های پیشِ رو برای شناسایی و رفع این دسته از خطاهای آزاردهنده است. در صورتی که بتوانید بخشی از وقت‌تان را به انجام این کار اختصاص دهید، عالی می‌شود.

نحوه رفع خطاهای 404

حال که با رایج‌ترین روش‌های شناسایی خطاهای 404 آشنا شدیم، وقت آن فرا رسیده که نحوه رفع این خطاها را بیاموزیم.

راه‌اندازی ریدایرکت 301

با استفاده از ریدایرکت 301 به کاربران سایت خود این امکان را می‌دهید که به جای فرود در صفحه‌ای که دیگر وجود ندارد، به طور خودکار به مقصد جدید هدایت شوند. بدین‌ترتیب، بازدیدکنندگان خود را از رسیدن به بن‌بست 404 بازداشته‌اید!

اگر جویای نحوه انجام این کار هستید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • یک افزونه قابل اعتماد تغییر مسیر (ریدایرکت) رایگان برای وردپرس نصب کنید.
  • به تنظیمات وردپرس و پس از آن به تب 404 بروید.
  • مشکلات را بررسی کرده و در بخش URL ریدایرکت‌هایی را که می‌خواهید کاربران را از آن‌ها هدایت نمایید، وارد کنید.
  • URLهای جدید را در تب Destination وارد کرده و سپس تغییرات اعمال شده را ذخیره کنید.

 

به روزرسانی لینک‌های داخلی و خارجی

به بررسی دقیق لینک‌های داخلی وب‌سایت‌تان پرداخته و آن دسته از لینک‌هایی را که به خطاهای 404 منتهی می‌گردند، شناسایی نمایید. حال وقت آن است که این لینک‌ها را با URLهای جدید جایگزین نموده و اطمینان حاصل کنید که بازدیدکنندگان وب‌سایت شما به صفحات مناسب هدایت می‌شوند. با این کار می‌توانید زمینه بهبود تجربه کاربری را فراهم ساخته و گامی بلند در راستای سئوی سایت بردارید.

تکلیف لینک‌های خارجی چه می‌شود؟!

لینک خارجی به دسته‌ای از لینک‌ها اطلاق می‌گردد که کاربران را از سایر سایت‌ها به صفحه خطای 404 در سایت شما هدایت می‌کنند. به روزرسانی این لینک‌ها کمی بیشتر از به روزرسانی لینک‌های داخلی زمان می‌برد. همان‌طور که می‌دانید، لینک‌های داخلی متعلق به سایت خودتان بوده و از همین رو به طور کامل تحت کنترل شما قرار دارند. این در حالی است که لینک‌های خارجی در سایت‌هایی قرار می‌گیرند که متعلق به دیگرانند.

برای رفع خطاهای 404 بدین روش کافیست با یک ایمیل واقعی با وب‌مسترهای مربوطه ارتباط برقرار نمایید. از آن‌ها بخواهید که URLهای قدیمی را با آدرس جدید جایگزین کرده و یا در صورت تمایل به حذف صفحاتی که جایگزینی برای آن‌ها ندارید، پیوند مربوطه را حذف نمایند.

رفع خطاهای 404
رفع خطاهای 404

 ایجاد یک صفحه سفارشی موثر 404

یقینا رفع خطاهای 404 تاثیر به‌سزایی در سئوی وب‌سایت شما دارد. با این حال گاهی نمی‌توان این خطاها را حذف کرد و از شرشان خلاص شد. می‌دانید چرا؟!

چون گاهی علت رخداد این خطا از کنترل شما خارج است. مثلا تایپ یک URL اشتباه توسط کاربر چیزی نیست که شما بتوانید مانعش شوید. با این اوصاف ایجاد یک صفحه 404 سفارشی برای وب‌سایت شما ضروری به نظر می‌رسد. برای این کار می‌توانید از یک افزونه رایگان استفاده کنید. حتی می‌توانید عناصر گوناگونی همچون جعبه جستجو، اطلاعات تماس و… را نیز در این صفحه وارد نمایید. شاید بگویید فرق این صفحه 404 با سایر صفحات چیست؟

جالب و در عین حال لازم است بدانید که چنین صفحه‌ای کاربرپسند است. چراکه گزینه‌های بالقوه‌ای را برای جستجو و کشف منابع مرتبط و تعامل با وب‌سایت شما در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

نحوه رفع خطاهای 404
نحوه رفع خطاهای 404

مانیتورینگ صفحات خطای 404

توصیه اکید ما به شما این است که چند وقت یک بار سایت خود را از نظر وقوع خطاهای احتمالی 404 ارزیابی کنید. علی‌الخصوص هنگامی که نسبت به آپدیت بخش‌هایی از وب‌سایت‌تان اقدام نموده و یا آن‌ها را به طور کامل اصلاح می‌نمایید. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، ابزارهای متعدد و متنوع بسیاری برای شناسایی خطاهای 404 در دسترس صاحبان سایت قرار دارند. ابزارهایی کاربردی همچون Google Search Console، Screaming Frog و…!

کافیست با استفاده از ابزارهای فوق‌الذکر به شناسایی خطاهای 404 پرداخته و با نظارت مداوم بر وب‌سایت خود، در اولین فرصت اقدامات لازم را جهت ریشه‌کَن کردن آن‌ها انجام دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *