» مقالات دیجیتال مارکتینگ » نقشه برداری محتوا؛ هنر تبدیل بازدیدکننده به مشتری!
نقشه یرداری محتوا
مقالات دیجیتال مارکتینگ

نقشه برداری محتوا؛ هنر تبدیل بازدیدکننده به مشتری!

فروردین 15, 1403 0

  چقدر با مفهوم نقشه برداری محتوا آشنایی دارید؟! آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانید بازدیدکنندگان وب‌سایت‌تان را جذب نموده و آن‌ها را به مشتریان وفادار کسب و کارتان، تبدیل کنید؟! آیا می‌دانید که برای تحقق این هدف بزرگ می‌توانید روی کمک آرادیما؛ از برترین تیم‌های  طراحی سایت در اصفهان و سرشناس‌ترین گروه سئو سایت در اصفهان حساب کنید؟!

شاید باورتان نشود، اما حقیقت این است که قوی بودن ویژگی‌های محصولات و خدمات شما آنقدرها که فکرش را می‌کنید، حائز اهمیت نیست. حتی اگر غول زمینه کاریتان باشید، اما نتوانید در زمان مناسب با مخاطبان مناسب ارتباط برقرار نمایید؛ موفق به کسب نتایج دلخواه نخواهید شد!

محتوایی که تولید می‌کنید، با مشتریان بالقوه برند شما وارد بحث و گفتگو شده و آن‌ها را مجاب می‌کند که نقش بازدیدکننده را رها و در لباس مشتری ظاهر شوند. در واقع می‌توان گفت محتوای شما صدای برند شماست.

بسیاری از صاحبان کسب و کار بر این باورند که تولید محتوا درست مثل بازی حدس زنی است و می‌توان آن را بر اساس حدس و گمان پیش بُرد. اگر شما هم با این افراد هم عقیده‌اید، باید خدمتتان عرض کنیم که تفکر و تصورتان کاملا اشتباه است. برای خلق محتوایی که مشتریان بالقوه برندتان در به در به دنبال آن می‌گردند و نیز برای آن که بتوانید این محتوای به دردبخور را درست همان موقع که نیازش دارند، به آن‌ها تحویل دهید؛ باید بر اساس یک برنامه‌ریزی دقیق پیش بروید.

محتوای مفیدی که در زمان مناسب به دست مخاطب برسد، درست همان چیزی است که برای تقویت رتبه وب‌سایت‌تان در گوگل لازم دارید. بی‌شک این موضوع پای بازدیدکنندگان واجدالشرایط را به سایت شما باز نموده و بازدهی کسب و کارتان را به طرز اعجاب انگیزی افزایش می‌دهد. حال متوجه پتانسیل واقعی محتوای به موقع و مخاطب محور شدید؟!

نقشه یرداری محتوا

آنچه در این مطلب می‌خوانید

آیا می دانستید؟!

آیا می‌دانستید خیلی ساده و بی‌دردسر می‌توانید از قدرت محتوا به نفع خود و برندتان استفاده کرده و مراحل سفر مشتری را آنگونه که دوست دارید، تغییر دهید؟!

بله؛ شما می‌توانید با ایجاد یک محتوای همه چیز تمام در طول سفر مشتری، درست مانند یک فروشنده حرفه‌ای به افزایش حاشیه سود خود بپردازید!

اگر دوست دارید وب‌سایت‌تان را در جایگاه‌های برتر موتور جستجوی گوگل ببینید، اجازه ندهید که رقبای سرسخت‌تان از شما سبقت بگیرند. برای این کار کافیست نخستین قدم را برای تسلط بر رتبه‌بندی محکم و با اطمینان خاطر برداشته و بدین‌ترتیب؛ وب‌سایت‌تان را به یک ستاره تبدیل کنید. چگونه؟!

با یاری بزرگترین و معتبرترین تیم طراحی و سئوی سایت اصفهان؛ آرادیما!

 

آشنایی با مفهوم نقشه محتوا

نقشه محتوا؛ همان طرح محتوای شما و نحوه برنامه‌ریزی‌ای است که برای ارائه محتوا به مشتریان بالقوه کسب و کارتان در طول سفر آن‌ها در سر دارید. در واقع این نقشه زمینه‌ای را فراهم می‌سازد که شما بتوانید محتواهایی همسو با شخصیت خریداران تولید نمایید. با وجود این نقشه، درک خواهید کرد که چگونه می‌توانید محتواهای کاربردی‌تان را در زمان و مکان مناسب در اختیار مشتریان قرار داده و به نتایج مطلوب دست پیدا کنید!

برای درک بهتر این مسئله تصور کنید که شرکت شما وظیفه توسعه برنامه‌های مدیریت تحویل غذا نظیر Grub hub را بر عهده دارد. حال بیایید به اتفاق به شناسایی افرادی که از کسب و کار شما سود می‌برند، بپردازیم.

سود حاصل از کسب و کار شما به طور مستقیم یا غیر مستقیم روانه جیب رستوران‌ها، مدیران بازار تحویل غذا و مدیران تحویل کالا می‌شود. با این اوصاف نتیجه می‌گیریم که این افراد مخاطبان هدف شما هستند. بنابراین باید نقشه محتوای‌تان را به گونه‌ای رسم کنید که به تولید محتوا برای هر یک از این شخصیت‌ها منتهی گردد. وقتی مشتریان در حال قدم زدن در قیف فروش شما هستند، سریعا وارد عمل شده و آن‌ها را متقاعد کنید که محصولات و خدمات شما بهترین گزینه‌های پیش‌رویشان هستند.

گزینه‌هایی عالی که انتخاب آن‌ها به تجربه‌ای فراموش نشدنی می‌انجامد! آنچه برای این کار نیاز دارید، یک محتوای جامع و کاربردی است. البته نخست می‌بایست اقدام به نقشه برداری محتوا متمرکز بر نتیجه نمایید. آن وقت خواهید دید که تلاش‌های بازاریابی‌تان مثمر ثمر واقع شده، تسهیل در ارائه محتوا را در پی داشته و مسیر پر فراز و نشیبی که برای دستیابی به اهداف سئو در پیش دارید، هموار می‌شود.

اگر فکر می‌کنید نقشه برداری محتوا همان استراتژی محتواست، سخت در اشتباهید. چرا که این دو از زمین تا آسمان با یکدیگر تفاوت دارند.

تولید محتوا

چه چیزی موجب تمایز نقشه برداری محتوا از استراتژی محتوا می‌شود؟

استراتژی محتوا به ایجاد و ارتقا محتوا برای تحقق اهداف بازاریابی کسب و کار شما می‌پردازد. این در حالی است که نقشه محتوا قدری دقیق‌تر عمل کرده و استراتژی محتوا را به تکه‌های محتوایی تقسیم می‌نماید. به عبارت ساده‌تر؛ استراتژی محتوا بر چیستی و چرایی محتوا تمرکز کرده و نقشه محتوا بر مکان و زمان مناسب ارائه آن به مخاطبان متمرکز است.

برای آن که بتوانید مشتریان بالقوه کسب و کارتان را با استفاده از استراتژی محتوا از قیف فروش پایین بیاورید، باید یک نقشه محتوای موثر داشته باشید. کافیست در هر مرحله از سفر مشتری محتوایی کارآمد در اختیار وی قرار دهید تا بداند بهتر از شما پیدا نخواهد کرد.

اگر بتوانید محتوا را بر اساس شخصیت خاص مشتریان سفارشی سازی کنید، عالی می‌شود. مثلا می‌توانید به بیان مشکلات بازدیدکنندگان پرداخته و تخصص کاروبارتان در حل و فصل آن‌ها را به نمایش بگذارید. در هر مرحله از سفر مشتریان این کار را انجام داده و آن‌ها را به جمع مشتریان وفادار کسب و کارتان هدایت کنید. شاید باورتان نشود، اما این تکنیک موجب افزایش اعتماد خریدار به برند شما می‌شود!

اگر از شما پرسیدند هدف نهایی از نقشه برداری محتوا چیست، قاطعانه و در یک کلام بگویید؛ ایجاد یک تجربه محتوای سفارشی‌سازی شده برای مشتریان در طول سفر خرید آن‌ها. مایلید درباره هدف از نقشه برداری محتوا بیشتر بحث کرده و این موضوع را موشکافانه مورد بررسی قرار دهیم؟!

اگر پاسختان به سوال فوق‌الذکر مثبت است، تیتر بعدی را به هیچ قیمتی از دست ندهید!

نقشه راه در بازاریابی محتوا
نقشه راه در بازاریابی محتوا

هدف از نقشه برداری محتوا چیست؟!

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، هدف نقشه برداری محتوا این است که یک محتوای سفارشی‌سازی شده را به صورت آنلاین به کاربران ارائه دهد. ممکن است بپرسید چگونه؟!

برای درک بهتر این موضوع بهتر است تصویر بزرگتری از هدف نقشه برداری محتوا را برایتان به نمایش درآوریم. نخست لازم است بدانید که چرخه زندگی خریدار سه مرحله اصلی را شامل می‌شود. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار تمام تلاشتان را به کار می‌گیرید تا با یک نقشه برداری حساب شده، در طی این مراحل با مشتریان بالقوه همراه باشید. در ادامه هر یک از این مراحل را معرفی و به اختصار مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مرحله اول: آگاهی

در این مرحله مشتری متوجه وجود یک مشکل خاص می‌شود. اما نه می‌تواند آن را تعریف کند و نه می‌تواند راه‌حلی کارآمد برای رهایی از آن بیابد.

مرحله دوم: بررسی

در این مرحله مشتری موفق می‌شود مشکل پیش آمده را تشخیص داده، تعریف کند و برای حل آن به دنبال راه‌حلی اساسی بگردد.

مرحله سوم: تصمیم گیری

در این مرحله که آخرین مرحله از سفر مشتری محسوب می‌شود، کاربر راه‌حل مشکل مورد نظر را شناسایی می‌نماید. او سپس تمام تلاشش را به کار می‌گیرد تا بهترین ارائه دهنده این راه‌حل را شناخته و حل مشکل را به وی بسپارد!

به نظر شما کدام یک از مراحل فوق‌الذکر از دو مرحله دیگر مهم‌تر است؟!

جالب و در عین حال لازم است بدانید که هر سه مرحله چرخه زندگی خریدار درست به یک اندازه حائز اهمیت هستند.

نقشه محتوا
نقشه محتوا

مراقب باشید!

فراموش نکنید که گمراه کردن مشتری یا نادیده گرفتن وی در طول هر یک از این مراحل می‌تواند او را برآشفته و بیازارد. اگر این لطف را در حق مشتری تمام نکنید، نباید انتظار داشته باشید که سود خوبی را برایتان به ارمغان آورده و به جمع مشتریان وفادارتان ملحق شود.

آنچه سه مرحله تشکیل دهنده فرآیند خرید مشتری را به یکدیگر وصل می‌کند، همن محتوایی است که برای تولید آن وقت و هزینه صرف می‌نمایید. در واقع محتوا تنها سلاح مخفی است که برای به دام انداختن مشتریان دارید. با تکیه بر نقشه برداری محتوا یک برنامه‌ریزی دقیق برای ارائه محتوا تدارک دیده و بدین‌ترتیب؛ از مشاهده پتانسیل واقعی محتواهایتان شگفت‌زده شوید!

طراحی نقشه برداری محتوا باید به گونه‌ای صورت بپذیرد که محتوای تولید شده، بر ارزش مشتریان بالقوه افزوده و آنان را در فرآیند خرید راهنمایی کند.

نقشه راه بازاریابی محتوا

شاید خواندن مقاله “برترین ابزارهای هوش مصنوعی برای تولید محتوای یونیک ” برای شما جالب باشد

مزایای نقشه برداری محتوا

آیا تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که چرا سئوکاران به وفور از نقشه محتوا استفاده می‌نمایند؟

سئوکاران استفاده از این نقشه را در دستور کارشان قرار می‌دهند، چون از بازدهی آن اطمینان دارند. مایلید به اتفاق به بررسی مهم‌ترین مزایای نقشه برداری محتوا در سئو سایت بپردازیم؟!

درک مخاطب و شناخت نیازهای او

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، یکی از جدایی ناپذیرترین بخش‌های بازاریابی محتوا، شناسایی شخصیت مشتریان است. بدین منظور می‌بایست بر تحقیقات بازار متمرکز شده و از این طریق، به محدودسازی شخصیت مشتریان و شناسایی مشکلات آنان بپردازید.

نقشه برداری محتوا زمینه‌ای را فراهم می‌سازد که شما نگاه دقیق‌تری به مخاطبان هدف خود و چالش‌ها و الزامات خاص آن‌ها داشته باشید. مسلما هرچه شناخت بیشتری از مخاطبانتان داشته باشید، می‌توانید محصولات و خدماتتان را با نیاز آن‌ها وفق دهید و این یک بازی دو سر بُرد است.

اطمینان از این که هر قطعه محتوا یک هدف خاص را در راستای اهداف تجاری دنبال می‌کند!

برداشتن هر قدم در یک مسیر درست، شما و کسب و کارتان را به موفقیت نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند. جالب است بدانید که این موضوع در نقشه برداری محتوا نیز صدق می‌کند. در حین ایجاد نقشه محتوا، هر قطعه از محتوا را به منظور تحقق هدفی خاص ایجاد می‌کنید و این مسئله شما را به سوی خلق یک نقشه محتوای درست و حسابی سوق می‌دهد. با این تفاسیر می‌توانید نتیجه بگیرید که محتوای تولیدی شما تاثیر به‌سزایی در تقویت تلاش‌های بازاریابی‌ و تحقق اهداف تجاری بلند مدتتان دارد.

به حداکثر رساندن پتانسیل محتوا

وقتی به طراحی نقشه محتوا می‌پردازید، انگیزه خلق محتواهای هدفمند را در وجود خود ایجاد می‌نمایید. محتواهایی کاربردی که می‌توانند بازدیدکنندگان از سایت شما را به مشتریان دائمی کسب و کارتان تبدیل کنند. با این کار می‌توانید شکاف‌های محتوایی موجود در سایت را تا حد قابل توجهی کاهش داده و تجربه‌ای فراموش نشدنی را برای مخاطبانتان رقم بزنید.

در چنین شرایطی مخاطبان و موتور جستجوی گوگل شما را به چشم یک متخصص کاربلد نگاه می‌کنند که می‌تواند خیلی ساده و سریع مشکلات موجود را حل و فصل کند. این‌گونه است که نقشه برداری محتوا پتانسیل محتوای شما را تا حد چشمگیری افزایش می‌دهد. کسب ترافیک بیشتر، رتبه‌های بالاتر و افزایش اعتبار دیگر مزایایی هستند که نقشه برداری محتوا برای شما و کسب و کارتان به ارمغان می‌آورد.

جذب مشتریان وفادار و متعهد

همان‌طور که تا بدین جای مطلب دریافتیم، نگاشت محتوا منحصرا بر شخصیت خریداران متمرکز است. محتواهای خوب و ارزشمند شکاف‌های محتوایی بالقوه را حذف می‌کنند و بدین‌ترتیب؛ پای بازدیدکنندگانی را که هدف جستجویشان با محتواهای شما مطابقت دارد، به وب‌سایت باز می‌نمایند. وجود این محتواها به کاربران می‌گوید که وب‌سایت شما منبع اطلاعاتی قابل اعتمادی برای آن‌هاست. بنابراین مشتریان خیلی زود به کسب و کار شما اعتماد کرده و به احتمال زیاد به جمع مشتریان وفادارتان می‌پیوندند. اگر نقشه برداری محتوا را درست و دقیق انجام دهید، می توانید مشتریان وفادار و متعهد بسیاری را از آنِ خودتان کنید!

بهبود بازگشت سرمایه

هنگامی که اقدام به نقشه برداری محتوا می‌کنید، در واقع دارید زیرساخت‌های وب‌سایت‌تان را برای پشتیبانی از سفر مشتری ارتقا می‌دهید. بی‌شک این کار افزایش فروش و به تبع افزایش سود را برای کسب و کار شما در پی دارد. با توجه به آنچه تا بدین جا گفتیم، نقشه برداری صحیح و بی نقص محتوا نقش قابل توجهی در آوردن مشتریان بالقوه و تبدیل آن‌ها به مشتریان بالفعل دارد. این مشتریان می‌آیند، می‌مانند و پای دوستان و آشنایان خود را نیز به وب‌سایت شما باز می‌کنند و این مساوی است با افزایش فروش و بازگشت سرمایه!

مزایای نقشه برداری محتوا

خوندان مقاله “آیا تولید محتوا با هوش مصنوعی به معنای مرگ نویسندگان است” را به شما توصیه می‌کنیم

چگونگی ایجاد یک نقشه محتوای موثر

مهم‌ترین بخشی که در این مقاله با آن روبه‌رو می‌شوید، همین جاست؛ چگونه یک نقشه محتوای موثر ایجاد کنیم؟! ما شما را یاری می‌کنیم تا بتوانید نقشه‌ای اثرگذار ایجاد کرده و با خلق محتواهایی شگفت انگیز، آینده کسب و کارتان را از این رو به آن رو کنید!

    آماده‌سازی

توصیه می‌شود که پیش از شروع مراحل ساخت نقشه محتوا، به آماده‌سازی استراتژی محتوا بپردازید. همان‌گونه که قبل‌تر گفتیم، استراتژی محتوا به ایجاد محتوا و ارتقا آن اشاره دارد. این در حالی است که نقشه برداری محتوا این استراتژی را برای تک تک قطعات محتوایی اعمال می‌کند. شما برای آن که بتوانید نقشه محتوایتان را ایجاد کنید، نیازمند یک طرح پایه هستید. درست است؟!

نکته کار همین جاست. شما با در دست داشتن استراتژی محتوایی که به بهترین نحو ممکن تعریف شده است، می‌توانید خیلی ساده و سریع یک نقشه محتوا عالی ترسیم کنید. این در حالی است که بدون وجود یک استراتژی خوب، دستیابی به یک نقشه محتوای کاربردی سخت و گاها غیرممکن خواهد بود.

آماده سازی

    چه کسی: درک مخاطبان و شناسایی شخصیت های خریدار

در واقع شما به ایجاد نقشه محتوا می‌پردازید تا بتوانید نظر و توجه مخاطبان هدف را به کسب و کارتان جلب نمایید. اگر این نقشه نتواند پای مخاطبان را به ماجرا باز کند، پیچ و خم بی پایانی بیش نیست!

بسیاری از صاحبان کسب و کار بر این باورند که می‌توانند از طریق حدس زنی مخاطبان هدفشان را شناسایی کنند. مگر بازی است؟! اگر شما هم جزء این افراد هستید، باید بدانید که در گمراهی کامل به سر می‌برید. این را آویزه گوشتان کنید که اگر درک درستی از مخاطبان هدف، ترجیحات و رفتار آن‌ها نداشته باشید، حتی با در دست داشتن نقشه محتوا به جایی نخواهید رسید. به همین دلیل است که مدام تاکید می‌کنیم تحقیق متمرکز بر مخاطب بسیار حائز اهمیت است و غفلت از آن بسیار دردسرساز. شاید تلخ به نظر برسد، اما حقیقت محض است و چاره‌ای جز پذیرش آن ندارید!

—   از کجا شروع کنیم؟!

به جستجو و تجزیه و تحلیل داده‌های موجود در بازار اعم از آمار و مطالعات تحقیقاتی مرتبط با جایگاه خود بپردازید. نتایج به دست آمده به ویژه برای آن دسته از برندهایی که به تازگی پا به عرصه رقابت گذاشته‌اند، بسیار کارساز خواهند بود.

یک ایده ناب دیگر راه‌اندازی نظرسنجی در رسانه‌های اجتماعی و سایر انجمن‌های گفتگو است. با این کار می‌توانید داده‌های دسته اولی را جمع‌آوری کنید که حسابی به دردتان می‌خورند!

با در اختیار داشتن داده‌های مربوط به مخاطبان هدف، شناسایی شخصیت آن‌ها بسیار ساده و بی‌دردسر خواهد بود.

چه کسی؟

    چه چیزی: کاهش مراحل خرید پرسونای شما

پس از تعیین پرسونای خریدار، وقت آن فرا رسیده که داده‌های مربوط به آنان را در سه مرحله سفر مشتری که پیش‌تر به معرفی آن‌ها پرداختیم، بگذرانید. این سه مرحله را به یاد دارید؟!

بله؛ درست است. آگاهی، بررسی و تصمیم‌گیری!

—   آگاهی چه زمانی رخ می‌دهد؟!

همان‌گونه که قبل‌تر نیز مفصل در این‌باره بحث کردیم؛ فاز آگاهی زمانی شروع می‌شود که مشتری علائم مشکل را حس می‌کند، اما دلایل بروز آن را نمی‌داند.

—   بررسی چه زمانی رخ می دهد؟!

فاز بررسی زمانی آغاز می‌شود که مشتری مشکل را مشخص نموده و اکنون به دنبال راه‌حلی بالقوه برای حل و فصل آن است.

—   تصمیم‌گیری چه زمانی رخ می‌دهد؟!

فاز تصمیم‌گیری زمانی استارت می‌خورد که خریدار خرید یک محصول را نهایی کره و به جستجوی فروشنده مناسب می‌پردازد.

مشتری در هر مرحله از این سفر با سوالات متعدد و متنوعی روبه‌رو می‌شود. سوالاتی که شما در حین نقشه برداری محتوا ملزم به شناسایی و یافتن پاسخی مناسب برای آن‌ها هستید. این موضوع به شما کمک می‌کند که ایده‌های محتوای خود را هوشمندانه انتخاب نموده و محتوای خود را به گونه‌ای تولید کنید که پاسخگوی سوالات خریداران باشد.

چه چیزی؟

    کی و کجا: انتخاب انواع محتوا برای هر مرحله از سفر خرید مشتری

تا بدین‌جا موفق شدیم شخصیت خریدار و مراحل سفر وی را پوشش دهیم. اکنون باید بدانیم که در هر مرحله از سفر مشتری می‌بایست چه محتوایی را در اختیارش قرار بدهیم؟!

—   محتوای ارائه شده در مرحله آگاهی

محتوای ارائه شده در این مرحله می‌بایست مخاطبان را در رابطه با یک موضوع خاص آموزش داده و آن‌ها را در راستای شناسایی مشکلاتشان یاری دهد. موثرترین محتواهای توصیه شده برای ارائه در مرحله نخست سفر مشتری عبارتند از:

  • وبلاگ‌ها
  • کتاب‌های الکترونیک
  • پست‌های رسانه‌های اجتماعی
  • اینفوگرافیک

—   محتوای ارائه شده در مرحله بررسی

محتوایی که در این مرحله از سفر مشتری در اختیار وی قرار می‌گیرد، باید به گونه‌ای باشد که کار انتخاب یک گزینه از بین گزینه‌های موجود را برایش ساده کند. بهترین انواع محتوا برای این مرحله عبارتند از:

  • پست‌های وبلاگ
  • وبینارها

—   محتوای ارائه شده در مرحله تصمیم‌گیری

محتوایی که در این مرحله از سفر مشتری ارائه می‌دهید، باید او را مجاب کند که محصولات و خدمات شما بهترین راه‌حل‌های موجود برای رفع مشکلش هستند. شاید این کار در نگاه اول تبلیغ به نظر برسد؛ اما در واقع چنین نبوده و شما با ارائه چنین محتوایی، مفید بودن محصولات و خدماتتان را به مخاطبان یادآوری می‌کنید!

کارآمدترین انواع محتوا برای ارائه در این مرحله عبارتند از:

  • مطالعات موردی
  • بررسی محصول
  • صفحات محصول

کجا؟

    چگونه: ارزیابی محتوای موجود و برنامه‌ریزی محتوای جدید بر اساس نقشه محتوا

تا بدین‌جا با مناسب‌ترین انواع محتوا برای ارائه در هر مرحله از سفر مشتری آشنا شدید. اکنون می‌توانید با استفاده از نقشه محتوا به دسته‌بندی محتواهای موجود بر اساس شخصیت خریداران و مراحل سفر آنان بپردازید. این کار شناسایی شکاف‌های محتوایی بالقوه‌ای را که در مسیر سفر مشتریان وجود دارند، برایتان ممکن می‌سازد. پس از شناسایی این شکاف‌ها می توانید با خلق محتواهایی مناسب آن‌ها را پر کنید!

نقشه محتوای خود را مرور نموده و کلمات کلیدی سرنوشت‌ساز پرسونای خود را انتخاب نمایید. شما می‌توانید این کلمات تاپ را در راستای تولید محتواهای خلاقانه به کار گرفته و دل از کف موتور جستجوی گوگل و مخاطبانتان بربایید. برای شناسایی این کلمات طلایی کافیست از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی نظیر Semrush یا Ahrefs استفاده نمایید.

همان‌طور که مشغول شناسایی ایده‌ها و موضوعات محتواهای جدید هستید، آن‌ها را با محتواهای موجود مقایسه نمایید. چرا؟!

تا از تجربه محتوای سفارشی سازی شده برای خریداران احتمالی خود مطمئن شوید.

چگونه؟

    مستندات

اگر مشغول نقشه برداری محتوا هستید، باید بدانید که ثبت هر پیشرفتی، هرچند کوچک بسیار ضروری است. چرا که با این کار برداشتن گام‌های بعدی برایتان ساده‌تر می‌شود. خیلی راحت به عقب بر می‌گردید، همه چیز را چک می‌کنید و مجددا به ادامه نقشه برداری می‌پردازید!

ایده‌های محتوایی جدید بیابید، محتواهای تازه خلق کنید و بدین‌ترتیب؛ گامی موثر در راستای گسترش نقشه محتوا بردارید. اگر چنین کنید، نقشه محتوایی‌تان همواره به روز است. چیزی که خیلی از کسب و کارها حسرتش را می‌خورند!

مستندسازی نقشه محتوا را به هر شکلی که برایتان قابل درک است، انجام دهید. اگر چیزی به ذهنتان نمی‌رسد، نگاهی به الگوی نقشه برداری محتوایی که در ادامه آورده شده است، بیندازید!

—   دریافت بازخورد

برای آن که بتوانید نیازهای مشتریان را درک کرده و محتوایی مناسب برای پاسخگویی به آن‌ها خلق کنید، نیازمند دریافت بازخورد از سوی خوانندگان هستید. با این اوصاف وجود یک حلقه بازخورد کارآمد ضروری به نظر می‌رسد. به منظور دریافت بازخورد از طرف خوانندگان محتوا می‌توانید از روش‌های گوناگونی استفاده کنید. مثلا یک بخش برای نظرسنجی در پایان محتوا تدارک ببینید، اطلاعات تماستان را به اشتراک بگذارید، درخواست چت بدهید و…

—   سنجش عملکرد و انطباق

به عنوان صاحب یک کسب و کار چگونه متوجه می‌شوید نقشه محتوایتان آنگونه که باید و شاید کار می‌کند؟!

برای آن که بتوانید به کنترل عملکرد محتوای خود بپردازید، می‌توانید به ردیابی ترافیک وب، نرخ کلیک و سایر معیارهای تعامل با کاربر بپردازید. برای انجام این کار از ابزارهایی همچون ابزارهای زیر کمک بگیرید:

  • Google Analytics
  • Semrush
  • Ahrefs

اگر پس از کنترل عملکرد محتوا از طریق ابزارهای فوق نتایج قابل قبولی مشاهده کردید، می‌توانید نتیجه بگیرید که نقشه محتوای شما کارآمد است. در غیر این صورت می‌بایست به ایجاد تغییر در نقشه محتوا پرداخته و آن را با اهداف سئوی خود هماهنگ کنید.

مستندات

 

آشنایی با ابزارهای نقشه برداری محتوا

اگرچه تلخ، اما حقیقت این است که نقشه برداری محتوا گاهی گیج کننده بوده و وقت زیادی از شما می‌گیرد. البته این تا زمانی است که با ابزارهای نگاشت محتوا آشنایی نداشته باشید. با وجود این ابزارها کار نقشه برداری محتوا نه تنها خسته کننده و زمان بَر نیست، بلکه بسیار هم لذت‌بخش است!

Google Analytics

با استفاده از گوگل آنالیتیکس خواهید فهمید که بازدیدکنندگان ترجیح می‌دهند هنگام بازدید از سایت شما با چه محتوایی رو‌به‌رو شوند. به عبارت ساده‌تر این ابزار الگوهای رفتاری مشتری را کف دست شما می‌گذارد!

Hub spot

می‌توانید از این ابزار کاربردی برای شناسایی وجوه اشتراک میان مخاطبانتان استفاده کنید. این‌گونه موفق خواهید شد مشتریانی را که هدف کسب و کار شما هستند؛ شناسایی نموده، آن‌ها را جدا کرده و برای تبدیلشان به مشتری وفادار تلاش کنید!

Ahrefs

کاربردهای Ahrefs بسیار متعددتر و متنوع‌تر از چیزی هستند که فکرش را می‌کنید. با استفاده از این ابزار می‌توانید معیارهای وب‌سایت را بررسی کنید، رفتار کاربران را تجزیه و تحلیل نمایید و به انجام تحقیقات کلمات کلیدی برای یافتن ایده‌های محتوا و پر کردن شکاف‌های موجود در نقشه محتوا بپردازید.

تقویم بازاریابی Semrush

ویژگی مدیریت وظایف داخلی این ابزار زمینه‌ای را فراهم می‌سازد که شما بتوانید اقدامات انجام شده در ارتباط با کمپین خود را ترسیم نموده و همکاری‌های تیمی‌ای را که موثر واقع شده‌اند، ارتقا دهید!

Google Docs

با وجود این ابزار می‌توانید یادداشت‌های مربوط به برنامه‌های محتوایی‌تان را در یک سند گوگل ثبت نموده و در هنگام ایجاد نقشه محتوا، مورد استفاده قرار دهید.

Survey Monkey

با به کارگیری این ابزار می‌توانید به انجام نظرسنجی در میان خریداران پرداخته و نتایج به دست آمده را در راستای ارتباط با مشتریان بالقوه‌تان، استفاده کنید.

Lucid chart

فراموش نکنید که یک تصویر به اندازه هزار کلمه متن ارزشمند است. با استفاده از این ابزار می‌توانید نقشه محتوای خود را در قالب نمودار مجسم نمایید و نمایی 360 درجه از آن در اختیار داشته باشید!

Survey Monkey

آشنایی با تله‌های بالقوه در نقشه برداری محتوا

آشنایی با تله‌هایی که رخداد آن‌ها در هنگام نقشه برداری محتوا می‌تواند موجبات سقوط‌تان را فراهم سازد، برای پیشگیری از وقوع این تهدیدات الزامی است. این تله‌ها عبارتند از:

کار بدون پرسونا

مشتریان شما هسته اصلی نقشه برداری محتوا محسوب می‌شوند. اگر بخواهید بدون تقسیم‌بندی شخصیت مشتریانتان اقدام به ایجاد نقشه محتوا کنید، در تله خواهید افتاد. باید بدانید که قصد دارید با استفاده از محتوای تولیدی خود چه کسانی را مخاطب قرار دهید. در این صورت می‌توانید گامی مهم در پیشبرد اهداف سئوی خود بردارید!

نادیده گرفتن شکاف‌های محتوا

وجود شکاف‌های محتوایی در نقشه شما نشان‎دهنده فرصت‌هایی است که از دست داده‌اید. اگر در مسیر سفر مشتری شکافی وجود داشته باشد، به احتمال فراوان به زودی آن مشتری را از دست خواهید داد. این شکاف‌ها پتانسیل محتوای شما را تا حد قابل توجهی کاهش داده بازگشت سرمایه کسب و کارتان را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهند.

عدم مطابقت با هدف جستجوی کاربر

کلمات کلیدی و ایده‌های محتوا را به گونه‌ای انتخاب کنید که مطمئن شوید با هدف جستجوی کاربر مطابقت دارند.در غیر این صورت محتوای شما نمی‌تواند سرنخ‌های مفیدی را در اختیارتان قرار دهد. هنگامی که کاربر متوجه عدم همخوانی کلمات کلیدی ارائه شده از سوی شما با هدف خود از جستجو می‌شود، دچار سردرگمی شده و خود را در مکانی اشتباه می‌یابد.

اگرچه نقشه برداری محتوا ممکن است پیچیده و وقت‌گیر به نظر برسد، اما استفاده از آن می‌تواند مزایای شگفت‌انگیزی را برایتان به ارمغان بیاورد. یک نقشه محتوای خوب نقشه‌ای است که به پشتوانه تحقیقات بازار و با هدف ارائه تجربه‌ای به یادماندنی به کاربران طراحی گردد. چنین نقشه‌ای می‌تواند باعث بالا رفتن تعداد فالوورها در بلند مدت شده و میزان رشد بازگشت سرمایه برند را افزایش دهد. هر از چند گاهی نقشه محتوای خود را با افزودن محتواهای جدید و خلاقانه به روزرسانی کنید و بدین‌ترتیب؛ بازدیدکنندگان وب‌سایت را به مشتریان دائمی خود تبدیل نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *